вторник, 1 марта 2016 г.

Тема: Змалювання жіночої долі у творчості Т.Шевченка («Катерина», «Наймичка») – одна з провідних тем Кобзаревої творчості. Захоплення поета красою жінки, мрія бачити її щасливою. Еволюція жіночого образу. Тема матері і сина






Тема: Змалювання жіночої долі у творчості Т.Шевченка («Катерина», «Наймичка») – одна з провідних тем Кобзаревої творчості. Захоплення поета красою жінки, мрія бачити її щасливою. Еволюція жіночого образу. Тема матері і сина
Мета уроку:
навчальна: формувати шанобливе ставлення до жінки в усіх іпостасях(жінка-мати, жінка-кохана та інші); усвідомлювати, що жінка – уособлення краси на землі, що Свята Мати – джерело добра, яке змінює світ;
розвивальна: розвивати вміння виважено висловлювати свої думки, спостереження, творчу уяву; виховна: виховувати в учнів добрі почуття, жалість, любов, готовність допомогти кожному нужденному, вчити їх бачити в людях милосердя, добротворення.
Обладнання.  Портрет Тараса Шевченка, виставка книг поета, картина «Катерина» Т.Шевченка
Тип уроку: комбінований

Епіграфи до уроку:
Нічого кращого немає,
                            Як тая мати молодая
                                                      З своїм дитяточком малим.
                            Т. Шевченко

Мати – це ім’я Бога на вустах
                                             і в серцях маленьких дітей.
                                                                                        У.Теккерей
Хід уроку
І.  Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
«Скарбничка цінностей». Запишіть на картках слово, яке означає те, що для вас є найважливішим, найдорожчим у житті, й покладіть до скарбнички.
(Учні складають до скриньки свої записи, учитель аналізує їх і робить висновок, що найбільше учнів на­писали слово «мама».)
Учитель. Так, найдорожчою для кожного з нас є мати. Святим було це слово і для Тараса Шевчен­ка. За частотою вживання в його поезіях воно стоїть на другому місці: слово Бог зафіксоване 637 разів, мати - 374, Україна - 282 рази. Максим Рильський писав про це: «...Такого полум'яного культу мате­ринства, такого апофеозу жіночого кохання і жіно­чої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу». Переконатися у слушності цього тверджен­ня ми зможемо на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
«Хвилинка мудрості». Опрацювання епіграфа до уроку
Проблемне питання. Чи можна слова У.Теккерея застосувати для характеристики голов­ної героїні поеми «Наймичка»? Відповідь підго­тувати на кінець уроку.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель.Для Шевченка нещаслива доля жінки-кріпачки була особистою трагедією, бо його мати померла молодою, її «у могилу нужда та праця положила», рідні сестри поневірялися в наймах.
Евристична бесіда
-          Його називають співцем жіночої долі, хоча правильніше було б сказати «жіночої не­долі», «жіночого безталання». Чому? (Доба, в яку жив поет, не сприяла зображенню щасливого материнства, доброї долі жінки-кріпачки. Важкі соціальні умови, виснажлива прайсі, безправ'я, приниження, - хіба можливе щастя за таких обста­вин? Жінка у творах Т.Шевченка безталанна, не­щасна, доля її трагічна.)
-   Цитатами з яких відомих вам творів ви може­те це підтвердити? (Учні згадують про «матір добрую», яку «ще мо­лодую у могилу нужда та праця положили», «голу­бок молодих» - сестер Катерину та Ярину, подругу дитячих літ Оксану Коваленко, яка «помандрувала в поход за москалями» і «з байстрям вернулась, острижена».)
Учитель. Поет боляче сприймав будь-яку на­ругу над жінкою. Жінка-покритка, на жаль, була ти­повим явищем у тогочасній Україні. За статистич­ними даними, у 1837 році лише в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат. Мабуть, у це число входить і Катерина з однойменної поеми Шевченка. Жертвою зрадливого кохання стала й Ганна з поеми «Наймичка», проте доля її склалася по-іншому. Зміст твору ви опрацювали вдома. Тож простежмо розвиток подій у поемах
Опрацювання твору Т.Г.Шевченка «Катерина»
1). Історія написання поеми.
       Поема присвячена В.А.Жуковському в пам'ять дня викупу поета із кріпацтва 1838 року, написана в Петербурзі.
       Він постійно приділяв увагу зруйнованій долі жінки-матері, від якої через незаконно народжену дитину відвернулися батьки, усе село.
             - Яким  було ставлення тогочасного суспільства до покриток?
2). Виразне читання з коментарем твору «Катерина».
3). Характеристика образу Катерини
Евристична бесіда
-  Змалювати зовнішність Катерини. Яка її вдача, провідна риса?

-          Як повелися Катеринині батьки, дізнавшись про доньчину ганьбу?

-           Опишіть Катерину при зустрічі з чумаками. Чому, на вашу думку, так тяжко було їй брати милостиню?

-          Яка сила, на вашу думку, штовхнула босу, неодягнену Ка­терину на шлях, на сніг, на мороз? Знайдіть ці рядки у творі

-          Розкажіть про психічний стан Катерини після ганебної втечі офіцера.

-          Ваші роздуми над фактом самогубства Катерини.

Проблемне питання
-          Як ви ставитеся до вчинку головної героїні твору? Засуджуєте чи оправдовуєте?

4.      Ідейно-художній аналіз твору
Робота в парах. Визначити тему, ідею та основну думку та жанр твору.
Тема поеми: зображення трагедії дівчини-покритки, коли пани могли безкарно знущатися з беззахисних простих робітників.
Ідея твору: висловлення співчуття до дівчини-покритки і в той же час – засудження жорстокості, підступності, бездушності панів(офіцера).
Основна думка твору: автор через нещасну долю Катерини розкриває соціальне становище трагічного в тогочасному суспільстві та висловлює протест проти побуту, забобонів та пересудів ненависних людей.
Жанр: реалістична ліро-епічна соціально-побутова поема
Проблематика твору:
-             батьки і діти;
-             любов і страждання;
-             честь і безвідповідальність;
-             порушення тогочасних моральних законів.
Опрацювання твору Т.Г.Шевченка «Наймичка»
1.      Виразне читання уривків твору
2.      Характеристика головної героїні
Свій гріх Ганна спокутувала все життя. Їй довелося багато пережи­ти, перетерпіти. Мабуть, велика материнська любов допомогла їй у цьому. На відміну від Катерини з од­нойменної поеми Ганна вистояла, не зламалася, зробивши своє життя самопосвятою синові.
    Схарактеризуйте образ героїні, вписуючи почергово риси вдачі у кружечки і даючи свій ко­ментар.


-         Зробіть висновок про можливі шляхи розгортання життєвої долі Ганни. Чи був у неї інший вибір?

V. Узагальнення навчального матеріалу
Узагальнювальне дослідження «У всякого своя доля». Головні героїні поем «Катерина» та «Наймичка» поставлені в рівні умови, проте кожна обирає свій шлях. Простежте мотиви та внутрішні спонуки, що зумовили життєвий вибір Катерини і Ганни. Відштовхуючись від Шевченкового «У вся­кого своя доля», на основі порівняння зробіть уза­гальнення, оцініть доленосні рішення кожної з ге­роїнь. Скористайтеся поданою схемою.


                                            Гріх через довірливість



Катерина
народила сина, батьки         вигнали з дому, про­сить милостиню, розча­рувалася в коханому, покинула сина, з відчаю вчинила самогубство.
     Ганна
     підкидає сина, наймаєть­ся на роботу,      
     знаходить­ся завжди біля дитини,       
     страждає,  приховуючи материнство,                    
     розкриває  таємницю перед самою      
     смертю.


Висновок. У «Катерині» Т.Шевченко змалю­вав трагедію жінки-покритки, а в «Наймичці» - трагедію жінки-матері. Саме це й підкреслює І.Франко у статті «"Наймичка" Т.Шевченка»: «Катерина натура проста, палка, вразлива, сангві­нічна; ошукана москалем, відіпхнута, у своїм тяжкім горю вона думає тільки про себе, покидає ди­тину на шляху, а сама шукає на своє горе лікуодинокого, який їй лишився, - в і воді під льодом. Наймичканатура безмірно глибша, чуття у неї не тільки живе, але сильне та високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, відда­ти все своє життя не для хвилевої покути, але для довгої жертви на користь своєї дитини».

Учитель. Ми живемо в інші часи, але пробле­ма покинутих дітей і досі залишається актуальною. Чому?
V. Підсумок уроку
- Чи актуальною є тема життя жінки-покритки в наш час?
- У якому суспільстві виростають щасливі діти: часів Шевченкових героїнь чи в сучасному?

Рефлексія
-          Чого мене навчив сьогоднішній урок?
«Незакінчене речення».
-          Я сьогодні замислився…
VІ. Домашнє завдання
1.      Визначити тему, ідею та основну думку поеми «Наймичка»
2.      Прочитати поему «Марія», зробити аналіз головної героїні.





Комментариев нет:

Отправить комментарий