ТЕМА: Ступені порівняння
прислівників.
МЕТА:
-
навчальна: ознайомити учнів зі
ступенями порівняння прислівників; формувати вміння утворювати і правильно
вживати у мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння,
відрізняти їх від ступенів порівняння прикметників;
-
розвивальна: розвивати в учнів творчі
вміння утворювати вищий і найвищий ступені порівняння прислівників;
-
виховна: виховувати у
семикласників почуття прекрасного, прищеплювати любов до народних традицій і
звичаїв.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу на основі зіставлення.
Методи і прийоми: бесіда, усний виклад учителем матеріалу,
робота в групах, «Мікрофон», «Незакінчене речення», робота з підручником,
«Акваріум», робота з таблицею.
Обладнання: підручник, таблиця «Ступені порівняння прислівників»,
картки для індивідуальної роботи.
Використана література:
1.
Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручник для 7
кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П.Глазова – К.: Зодіак – ЕКО, 2007. – 288с.
2.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з
української мови 5-12 класи / За ред.. Л.В.Скуратівського. – К.: Ірпінь.
3.
Новий довідник: Українська мова та література. – К.: ТОВ
«КАЗКА», 2007. – 864с.
4.
Омельчук С.А. Українська мова. 7 клас. ІІ семестр /
С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 120с.
ПЛАН УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань школярів
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної
діяльності семикласників
ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу учнями
V. Закріплення вивченого матеріалу
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
ПЕРЕБІГ
УРОКУ
І. Організаційний момент.
Слово вчителя.
Віки у даль майнули,
Ріка часу не знає вороття…
Ми до зірок сягнули –
І ми збагнули, в чому суть буття.
Вона у тім корінні,
Що нас верта додому звідусіль.
Під небо України,
Де чумаки розпорошили сіль.
Анатолій Матвійчук
Погляньте в ночі на зоряне небо. Мружать очі міріади золотих іскорок.
Місяць-пастух гуртує по безкрайніх небесних просторах. Особливо вражає
Чумацький Шлях, білою сіллю притрушений. Придивишся пильніше – і побачиш там
невтомних трудівників, які везуть на своїх спритних мажарах все, чим багатий
наш український народ. Традиції і звичаї, як люди народжуються, живуть,
відходять. А Галактика – це та дорога, що веде нас до незнищенних джерел
культури народу. До нашої сьогоднішньої теми, яка звучить так: «Ступені
порівняння прислівників».
Колись Марк Твен сказав: «Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо
потрапить не туди». І я пропоную вам розпочати свій шлях з визначення свого
емоційного настрою. У цьому вам допоможуть кольорові кружечки, які ви бачите в
себе на парті. Дані кольори означають наступне: червоний – активне прагнення до
діяльності; зелений – спокійне ставлення до діяльності на уроці; жовтий –
позитивне ставлення до уроку; синій – сумний настрій і пасивне прагнення до
діяльності; чорний – жодного прагнення до роботи. (Ці кружечки учні клеять у
своїх зошитах)
ІІ. Актуалізація опорних
знань школярів.
1.
Запитання до учнів.
-
Пригадайте, що вам відомо про ступені порівняння якісних
прикметників. За допомогою чого вони творяться?
2.
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
-
Прочитайте. Вкажіть прикметники вищого і найвищого
ступенів порівняння.
Міцна людина міцніша за кремінь, а слабка
слабша за мушку. Праця – не просто певний, а найпевніший скарб. Квітки колючі –
найбільш живучі. Найбільше вір своїм очам, а не чужим речам. (Нар. творч.)
ІІІ. Повідомлення теми і
мети уроку. Мотивація навчальної діяльності семикласників.
-
Я пропоную вам, за допомогою теми, спробувати визначити,
якими науковими дорогами ми з вами попрямуємо, про що будемо дізнавтися і що
повинні вивчити.
(Учні дають відповідь на поставлене
запитання).
-
А зараз я вам розповім вам «Казку про двох братів».
Одного разу посперечалося два брати – вищий та найвищий ступені
порівняння.
Перший каже: « - З мене більше користі, для нашого тата прислівника, як
з тебе! І до того ж – я старший. Навіщо заморочувати дітям голову ще тобою,
коли є я!»
Такі слова образили меншого брата і він відповів: « - Ну то й що з того,
якщо ти старший, я так само, для тата, корисний як і ти!»
Брати ще довго сперечалися, але так і не
вирішили хто ж важливіший.
Тому, наша з вами завдання переконати братів,
що вони між собою рівні і однаково потрібні для мови.
-
Подумайте і скажіть, чи зустрічали ви цих братів раніше?
Якщо так, то коли?
ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу учнями.
1.
Пояснення вчителя з використанням таблиці.
(Таблиця на дошці).
Якісно-означальні прислівники, похідні від якісних прикметників, мають
ступені порівняння і утворюють форми у той же спосіб і за допомогою тих самих
засобів, що й прикметники.
СТУПІНЬ ПОРІВНЯННЯ
|
ФОРМИ СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ
|
ЯК ТВОРЯТЬСЯ
|
ПРИКЛАДИ
|
ВИЩИЙ
|
ПРОСТА
|
За допомогою суфіксів
-ш-, -іш-
|
Швидко – швидше
тепло - тепліше
|
СКЛАДЕНА
|
Додаванням до прислівників вищого ступеня слів
більш, менш
|
Більш (менш)
докладно
|
|
НАЙВИЩИЙ
|
ПРОСТА
|
За допомогою префікса най- (для підсилення можуть уживатися префікси як-, що-)
|
Найшвидше
(якнайшвидше
щонайшвидше);
найтепліше
(якнайтепліше)
|
СКЛАДЕНА
|
Додаванням до прислівників слів найбільш,
найменш
|
Найбільш
(найменш)
докладно
|
Запам’ятайте:
від
прислівників з префіксом за- (забагато,
занадто). Або з суфіксами –еньк-,
-есеньк- (тихенько, тихесенько) ступені порівняння не утворюються. (Учні
записують до зошитів)
Необхідно розрізняти прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння
й однозвучні форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників
середнього роду в називному відмінки однини. Порівняймо:
ПРИСЛІВНИК
|
ПРИКМЕТНИК
|
Учень 7-В класу написав оповідання найкраще (написав як? - найкраще)
Прислівник прилягає до дієслова
|
Найкраще оповідання написав учень 7-В класу (оповідання яке? - найкраще)
Прикметник узгоджується з іменником
|
-
Всім все зрозуміло?
V. Закріплення
вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником.
-
Опрацюйте матеріал у підручнику
самостійно і доповніть мене.
2. Виконання
усної вправи 357.
3.
Вправа за зразком.
Від поданих прислівників утворити усі
можливі форми вищого і найвищого ступенів порівняння.
Зразок: високо – вище, більш (менш)
високо, найвище, найбільш (найменш) високо, щонайвище.
Темно, хитро, важливо, багато, дорого, дружно,
гарно, урочисто.
Складіть 1-2 речення, використовуючи
подані прислівники у формі вищого і найвищого ступенів порівняння.
Слово вчителя.
А зараз заплющіть очі, розслабтеся і уявіть, що ви
знаходитеся у зимовому лісі, де все вкрито білосніжною ковдрою і спить міцним
сном.
Читання тексту вчителем.
Як гарно на прогулянці в
зимовому лісі! Все навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким снігом. На гілках дерев
лежать купи снігу, схожі на шапки. Найбільше блищить сніг на сонці,
переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю
розкіш.
Мороз. Сніг вискрипує і
хрумає під ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважніше роздивитися, то
кожна сніжинка — як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір
зробив ці крихітні ажурні зірочки.
Заходиш у глиб, а там все
тихіше і тихіше, здається, що всі сплять під білосніжною ковдрою. У морозному
повітрі звуки розносяться швидко і лунають на далеку відстань. Ось ворона
каркнула, ось сорока застрекотіла, ось ще якась зимова пташка подала голос. А
це синичка цвірінькає. Насиплю їм хліба і борошна, їм важко знаходити їжу
взимку.
Придивлюся уважніше і
бачу, що не всі заснули – чиїсь сліди на снігу.
Хто тут бігав? Може, заєць в білому зимовому кожушку рятувався від рудої
красуні-лисиці або від сірого зголоднілого вовка.
Сонце взимку сідає рано.
Ось вже рожевіє сніг на капелюшках ялинок, а білі берізки самі стають золотаво-рожевими.
Спочатку блакитні, а потім сині і фіолетові тіні лягають на сніг між дерев.
Небо червоніє на заході, а зі сходу іде темрява, навіть тоненький серпок місяця
вже можна побачити. Вечоріє, холодно. Повертаємось додому, по своїх слідах
ідемо назад по хрусткому снігу. Вийшли з лісу, озирнулись — а він вже чорний на
синьому сніговому килимі.
-
Визначте тему, основну думку та
стиль мовлення тексту.
-
Витлумачення незрозумілих слів.
-
Робота в групах.
Завдання для слабшої ланки
учнів.
-
Знайдіть речення з прислівниками,
визначте ступені порівняння цих прислівників.
Завдання для середньої ланки
учнів.
-
Знайдіть якісні прислівники і
утворіть від них ступені порівняння.
Завдання для найсильнішої
ланки учнів.
-
На основі даного тексту, складіть
свій твір-мініатюру «Прогулянка в зимовому лісі», використовуючи прислівники.
VI. Підбиття підсумків уроку.
Слово вчителя.
Ось і настав час перевірити як ви
засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку. У цьому нам допоможе незвичайний
акваріум, акваріум-редактор, в якому знаходиться чарівна рибка із неправильно
побудованими реченнями.
(Від
кожного ряду обирається рибалка, який за допомогою вудки ловить рибку в
акваріумі.)
Завдання: потрібно відредагувати речення, утворивши правильно форму
ступенів порівняння прислівників.
1.
Порожня бочка вельми голосно дзвенить. 2. Проси чим
побільше, а
бери, що беруть. 3. Сьогодні
я виконала завдання саме краще. 4. Мені саме близько іти до школи. 5. Саме
більше я люблю гуляти біля моря.
Коментування оцінок
Слово вчителя.
Куди ведеш, Чумацький
Шлях?
Твій слід згубився у
вінок.
Кінця і краю не знайти
Дорозі в зоряні світи.
Куди ведеш, Чумацький
Шлях?
Тривога б’ється у серцях.
У наших думах і піснях
Лишився ти, Чумацький
Шлях.
VII. Домашнє завдання.
1.
Виконати вправу 364.
2.
Опрацювати таблицю, дібравши власні приклади.
Комментариев нет:
Отправить комментарий