Тема: Складні речення із різними
видами зв’язку (сурядним і підрядним зв’язком)
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із поняттям про складні
синтаксичні конструкції, у яких частини пов’язані сурядним і підрядним
зв’язком, удосконалювати вміння й навички розрізняти такі речення в тексті;
формувати логічне мислення;
розвивальна: розвивати
вміння визначати основні ознаки й
структуру складних синтаксичних конструкцій, знаходити їх у тексті, пояснювати
розділові знаки, будувати висловлювання;
виховна: прищеплювати шанобливе ставлення до літератури,
живопису.
Очікувані результати: учні знаходять у тексті складне речення із сурядним і підрядним
зв’язком; визначають основні ознаки й структуру; правильно розставляють
розділові знаки й обґрунтовують їх.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
§
§
ХІД УРОКУ
§
І. Мотивація
навчальної діяльності школярів.
Проблемне питання.
Охарактеризуйте подане речення. Чим воно подібне до
раніше вивчених синтаксичних
конструкцій? Що ви помітили відмінного?
Я думаю про
день майбутній, і любо бачити мені, що океан людський могутньо стає грудьми
настріч війні.
Яких знань вам бракує?
§
ІІ. Оголошення
теми й мети уроку
§
ІІІ. Актуалізація
опорних знань учнів
Бесіда.
— Чи
було б вам цікаво читати твори, у яких використано лише речення з одним видом
зв’язку?
— Який зв’язок називається сурядним, а який —
підрядним? Наведіть приклади.
Перевірка домашнього завдання
§
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
(Учитель
розповідає про речення з обома видами зв’язку.)
Крім складносурядних і складнопідрядних речень у
літературі широко вживаються речення з обома видами зв’язку
— сурядним і підрядним. До складу їх входять дві, три та більше частин, при
кожній з яких бувають різні підрядні — з паралельною, однорідною чи послідовною
підрядністю.
У складних реченнях із сурядним і підрядним
зв’язком можуть стояти поруч сполучники сурядності та підрядності.
2. Робота з
підручником.
1) Опрацювання
теоретичного матеріалу, с. 156.
2) Виконання
вправ і завдань, впр. 256, с. 157 (усно)
3. Пояснювальний
диктант.
За лісом широкі поля лагідно й поволі
спускалися вниз, і віз усе котився вузькою невиїждженою дорогою, що бігла
кривулькою-озиминою до села. (М. Коцюбинський) Я
знов пригадую весну свою хлоп’ячу, що квітла у вітрах в донецькій далині, і
вчителя свого лице я бачу, і п’є душа моя слова його ясні. (В. Сосюра)
Маємо жити, звичайно, не хлібом єдиним, та довелось мені бачить в чаду і золі,
як за одну зачерствілу на камінь хлібину згодні віддати все золото на землі. (Б. Олійник) Сонце ще не пробивалося сюди, а під сірою
скелею, що нависла над водою, разом з кажанами ховалися сутінки. (Б. Харчук) Вечірній вітер зеленим віттям колисав, а
дівчатам здавалося, що це Ладо головою хитає... (Б. Лепкий)
Знову ледве мріють лебеді у полі, а навколо білий холод і зима, і, як мати,
стала за селом тополя, що чекає сина, а його нема. (Є. Гуцало)
Це той час, коли спека спадає, і степ лежить тихий, повитий млою. (О. Гончар) Синява неба була така густа, що стіна
соснового бору вдалині здавалася геть темно-волошковою, і хати ледь біліли
крізь той голубий морок. (М. Малиновська)
Вертаюся у степ, де пахне материнка і марево, немов ріка, біжить здаля. (С. Жуковський) Вишні були й там, де він працював до
цього, на півдні області, в Срібнянському районі, але не такі й не стільки. (Ю. Мушкетик) На мить гомін стих, і стало чути, як десь
лунає тиха мелодія. (Ю. Мушкетик)
§
V. Закріплення
знань, умінь і навичок
1. Творче моделювання.
Складіть речення за схемами.
[ ], і [ ], (що).
[ ], а [ ], (якого).
[, (що), ], і [ ].
2. Робота з текстом.
Прочитайте текст, випишіть із нього речення із
сурядним та підрядним зв’язком. Виконайте його синтаксичний розбір.
Мати
Славна стояла година — кожна рослинка вмилась, як
на свято. Жайворонки над полем, яке добігало до самого обійстя, знову як
затялись! Де вони перечікували грозу, де ховались від погроз грому і
страшносудних спалахів блискавок? Пісні тепер здавались і завзятішими, і
пристраснішими: в кожному їхньому колінці начебто палко билась грудочка
гарячого сонця, і воно, щоб не захолонути, мало невсипно пульсувати, мало
лунати й дзюркотіти струмочком життєлюбної мелодії.
День був зітканий із жайворонкових пісень, і на чолі
твоєї матері начебто лежав їхній срібний відбиток, додаючи світла до виразу
очей.
Вона поралась біля хати, в садку, на городі, і ти
вже вкотре зловив себе на бажанні знову побачити німб довкола материної голови.
Саме такий, який появився, спалахнув тоді, коли ти сидів уранці за хатою, а
вона прийшла сказати про черешні.
(Є. Гуцало)
VІ. Домашнє завдання,
інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати
теоретичний матеріал, с. 156
2) Виконати
впр. 257, с. 157-158 (І зав. – усно, ІІ зав. – письмово)
§
VІI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)...
Комментариев нет:
Отправить комментарий