вторник, 1 марта 2016 г.

Тема: Мовні аспекти вивчення речення. Пунктуація



Тема: Мовні аспекти вивчення речення. Пунктуація
Мета: 
навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про мовні  аспекти  вивчення речення; удосконалювати  вміння  й  навички  працювати  над  з’ясуванням  основних  пунктограм  у  реченнях,  способів їх перевірки;
розвивальна: виробляти вміння аналізувати пунктограми та групувати їх; засобами правильного інтонування речень відповідно до пунктограм  сприяти поліпшенню як писемного, так і усного мовлення учнів, етики спілкування, розвивати інтелектуальні, творчі здібності;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до художнього слова, його моральних критеріїв.
Тип уроку:  урок узагальнення й  систематизації  знань.
Обладнання: підручник (Українська мова: підручник для 9 кл. загальноосвітн. навч. закл. / С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова. – К.: Грамота, 2009), словники, навчальний довідник для 9 класу, навчальні посібники із орфографії, пунктуації, «Члени речення», «Мовний розбір», картки.
     Методи, прийоми і форми роботи: «Дошка запитань», лінгвістична розминка, колективна робота, «Навчаючи – вчуся»,  робота в групах,  диктант взаємної дії, індивідуальна робота, взаємоаналіз, взаємооцінювання.

                                                          Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
     1."Дошка запитань"  (учні  записують питання, які виникають у ході обговорень під час уроку)
ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів
      1.Лінгвістична розминка «Продовжити  визначення»
1. Речення – це…     .
2. Ускладнення в ньому    .
3. Пунктуація  розділ науки про мову, що вивчає  ...  .
4. Розділові  знаки — це  ...  .
5. Є такі розділові знаки    .
6. Пунктограма — розділовий  знак, що  ...  .
7. Пунктуаційне правило — це  ...  .
8. Пунктуаційна помилка — це  ...  .
9. Є такі пунктограми у простому реченні    .
10. У складному реченні    .
11. У ССЦ…    .

     2.Колективна робота з текстом.  Прочитати висловлювання. Дібрати заголовок, який би розкривав тему, основну думку. Назвати стиль, типи мовлення,  пояснити  їх
     Пунктуація (від лат. рunctum — крапка) — система розділових знаків і правил уживання їх на письмі з метою правильного членування речень на смислові частини. Поряд із графікою та орфографією пунктуація  є одним  із компонентів писемної мови.
     У сучасному українському письмі дванадцять розділових знаків.
     Система розділових знаків складалася протягом довгих віків. Учені  вважають,  що  ієрогліфічне  письмо  Стародавнього  Сходу цих  знаків  не  знало.  Фінікійці,  винайшовши  звукове  (літерне) письмо,  уживали  в  злитому  тексті  (без  проміжок  між  словами) тільки одну крапку наприкінці речення чи абзацу, причому ставили  її вгорі, внизу або посередині рядка.
     Цей  знак  перейняли  в  них  давні  елліни  з  тим  же  способом застосування,  проте  згодом  винайшли  дефіс  і  тире,  уживаючи їх довільно, тому що відповідних правил ще не було. Названі три знаки  також  довільно  використовували й письменники  та  вчені античного Риму, а пізніше — й Середньовіччя.
      Потреба в розділових  знаках  стала нагальною  з поширенням книгодрукування,  що  зумовило  роздільне  письмо.  Наприкінці XV ст.  італійські  друкарі  брати  Мануції  винайшли  ще  кілька знаків  і  розробили  правила  застосування  їх.  Робота  вчених-мовознавців  із збагачення  і вдосконалення граматичної пунктуації тривала  й  у  наступні  віки  в  різних  країнах,  до  того ж  вона  набувала  деяких  відмінностей у письменствах,  згідно  зі  специфічними особливостями  синтаксису національних мов.
     У  часи  Київської  Русі  наприкінці  речень  чи  абзаців  ставились  крапка  або  двокрапка,  часом —  дві  крапки,  а  посередині їх — крапка.
     Наприкінці ХVІІ ст. з уведенням роздільного письма розділові  знаки  й  правила  користування  ними  почали  застосовуватись і в Україні. Взірцем стала німецька пунктуація, бо вона була тоді найповніше розроблена й найбільше відповідала синтаксичним особливостям нашої мови. На основі  граматичної пунктуації поступово склалася поетична, яка розглядає художні функції розділових знаків у літературних творах та своєрідність використання їх різними авторами.  (О. Бандура)

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів
       1.«Навчаючи – вчуся». Робота у групах.  Визначити пунктограми у реченнях, пояснити їх за допомогою пунктуаційних правил
І група
1.     Мовчання іноді говорить більше, ніж слово. Невже щастя є тільки вічний, недосяжний міраж?( Володимир Винниченко)
2.     Адресовані людям вірші – найщиріший у світі лист.
    Клаптенята паперу – то смертельні плацдарми самотньої битви з державами,            
   з часом, із самим собою.
  Душа, зруйнована, як Троя, своїх убивць переживе. (Л.Костенко)
 
ІІ група
1.  Хто в себе не вірить, тому ніхто другий не повірить.
   Чого хочеш, те мусиш вважати найбільшим за все.
Володимир Винниченко
2.      Ми любимо тих, що знали нас молодими. Їхня пам’ять – музей коштовностей, які ми колись розгубили.
    Де є та грань – хто люди, хто юрма?
   Пішов у смерть – і повернувся в думі, і вже тепер ніхто його не вб’є.
   Якщо платити злочином за злочин, то як же й жити... на землі?
Л.Костенко
ІІІ група
1.     Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там.
         Є боротьба за долю України.
        Все інше – то велике мискоборство.
       Де воля спить, її ще й приколишуть.
     Я знаю грамоту свободи – її підписують мечі!
2.     Є вірші – квіти.
         Вірші – дуби.
        Є іграшки – вірші.
       Є рани.
      Є повелителі і раби.
     І вірші є – каторжани.
                       Л.Костенко

2.Диктанти взаємної дії. Учні диктують по варіантах і здійснюють взаємоперевірку
Завдання для диктантів:
1)     записати речення;
2)     виразно прочитати, правильно інтонуючи;
3)     пояснити пунктограми за допомогою пунктуаційних правил;
4)     записати у довідник  пунктуаційні  правила, які стосуються допущених помилок;
5)     дібрати власні приклади.
Диктант №1
Не заколисуй ненависті силу.
 Можна все на світі вибирати, сину,
 Вибрати не можна тільки Батьківщину.  
 ...Ти на землі – людина,
 І хочеш того чи ні –
 Усмішка твоя – єдина,
 Мука твоя – єдина,
 Очі твої – одні. 
 Можна прострелити мозок,
 Думки ж не вбить.
            В.Симоненко
*Індивідуальна робота.  Виконати синтаксичний розбір речень із диктантів

Диктант №2
Той ніколи не доскочить слави,
 Хто задля неї на землі живе.
  Як усе на світі зрозумієш,
 То тоді зупинишся
 І вмреш!
Вічна мудрість простої людини
 В паляниці звичайній живе.
  Найогидніші очі – порожні,
 Найгрізніше мовчить гроза,
 Найнікчемніші душі вельможні,
 Найпідліша – брехлива сльоза.
                         В.Симоненко
*Індивідуальна робота. Виконати синтаксичний розбір речень із диктантів
3. *Індивідуальна робота з картками
Картка №1
* Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
     І чули ми (дерева тому свідки), як  свіжий ранок сонце викликав, сердега-вітер пив росу із квітки. (Н.Пукас.)  Курличуть радо сірі журавлі (ти їх стомила, нелегка дорого), дівча у синь вглядається з порога, косички заплітаючи малі. (Г.Кривда.) Знай – я пізно збагнув це! – що кожна хвилина – це сім’я, із якого й квітки, і зілля зловорожі ростуть. (М.Рильський.) Не знаю й сам, радіть чи сумувати (о серце, серце, чуєш, не злукав!), коли, бува, збіжаться, як до хати, всі стежечки, якими я блукав. (Д.Луценко.) Опівніч до баби (я бачив не раз) коромислом змій прилітає. (Л.Боровиковський.)
Картка №2
* Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
      Він не пам’ятав, щоб дівчина  хоч раз заперечила матері (“Добре, мамо”, “Зараз, мамо, зроблю”, “Не гнівайтеся, мамо”). (Ю.Мушкетик.) Я така несказанно багата (та не сріблом, не золотом, звісно). Є у мене і будні, і свята, є у мене і праця, і пісня. (Н.Пукас.) Він згадував: над тихою рікою стоїть село, а втім селі хатина (так пісню й казку можна починати), у хаті тій живуть його батьки. (М.Рильський.) Стоїте, дорогі, на порозі життя (у дитинство немає, на жаль, вороття). Не губіться, прошу вас, у морі людському! Не забудьте дорогу до отчого дому. (Л.Ржегач.)
Картка №3
* Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
       Україна – незалежна держава, яка першою в світі (хай, як на нинішні обставини, може, й передчасно) позбулась ядерної зброї. (Л.Пиріг.) Мету виправдовує засіб (як коли, та й яка мета...) (М.Доленго.) Втомившись врешті-решт від мішури (від кислих яблук як не буть оскомі?), я знов шукав зернятко у соломі. (В.Гриценко.) А в порту – далекі пароплави (Одеса, Кавказ, Стамбул), ще й човнів  безтурботні лави  доручають морю судьбу. (М.Доленго.)
V.  Підсумки уроку
1.    Коментування  «Дошки запитань»
2.    Взаємоаналіз і взаємооцінювання навчальної діяльності

VІ.  Повідомлення домашнього завдання
1.      Виписати текст публіцистичного стилю мовлення, позначити пунктограми.









Комментариев нет:

Отправить комментарий